Salgsprosess SOP | ProsjektPartner

Salgsprosess: Fra Lead til Solgt Prosjekt

En oversikt over vår felles salgsprosess, designet for å sikre en profesjonell og effektiv reise for både kunde og partner.

Kommunikasjon & Rapportering

All løpende rapportering (f.eks. "befaring avtalt", "tilbud sendt", "prosjekt solgt") skal skje direkte til din kontaktperson via telefon eller e-post til [email protected].

1

Nytt Lead & Første Kontakt

Her starter reisen. Et lead genereres via våre systemer og vårt salgsteam tar umiddelbart kontakt for å kvalitetssikre henvendelsen og bygge en god relasjon med kunden.

Vårt Ansvar

  • Drifte annonser og kalkulator
  • Motta og registrere leadet
  • Ringe kunden innen 30 minutter
  • Kartlegge prosjekt, ønsker og budsjett
  • Fokus: Bygge tillit og skape entusiasme

Ditt Ansvar

  • Ingen handling kreves i dette steget
2

Overlevering til Partner

Nå kobles den kvalifiserte kunden med den best egnede partneren. All nødvendig informasjon overleveres for å sikre en sømløs og profesjonell overgang.

Vårt Ansvar

  • Skrive en oppsummering av samtalen
  • Sende oppsummering til kunde og partner
  • Sende all kundeinfo til partner

Ditt Ansvar

  • Sette deg grundig inn i kundens info
  • Forberede deg på å ta kontakt
3

Booking av Befaring

Partneren tar kontakt med kunden for å avtale befaring. Så snart tidspunktet er satt, registreres det i systemet for automatisk oppfølging.

Vårt Ansvar

  • Registrere avtalt befaring i systemet
  • Sende ut bekreftelser og påminnelser

Ditt Ansvar

  • Ta kontakt med kunden
  • Finne et passende tidspunkt
  • Melde fra til oss umiddelbart
Tips: Rask oppfølging øker sjansen for salg!
4

Gjennomføring av Befaring

Det viktigste møtet. Partneren gjennomfører befaringen hos kunden for å få en komplett forståelse av prosjektet og bygge tillit.

Vårt Ansvar

  • Sende "Takk for møtet"-epost til kunden

Ditt Ansvar

  • Møte presis og forberedt
  • Gjennomføre en profesjonell befaring
  • Fokus: Være en rådgiver, ikke en selger
5

Tilbudsfasen

Basert på befaringen utarbeider partneren et detaljert tilbud. Vi bistår med systematisk oppfølging for å øke sjansen for salg.

Vårt Ansvar

  • Motta kopi av tilbudet
  • (Valgfritt) Ta ansvar for oppfølging

Ditt Ansvar

  • Utarbeide et profesjonelt tilbud
  • Sende kopi av tilbudet til oss
  • Krav: Tilbudet må være spesifisert
Tidsramme: Tilbud sendes innen 3-5 virkedager
6

Konklusjon & Rapportering

Siste etappe. Uavhengig av utfall, er det avgjørende at resultatet blir kommunisert og registrert, slik at vi kan lære og forbedre oss.

Vårt Ansvar

  • Registrere endelig status
  • Initiere fakturering ved salg

Ditt Ansvar

  • Melde fra til oss umiddelbart når kunden har gitt svar

Prosjekt Solgt!

Gratulerer! Når kunden har takket ja, er det bare å informere oss. Vi registrerer salget og starter prosessen for provisjonsfakturering.

Ofte Stilte Spørsmål (Salgsprosessen)

Hva gjør jeg hvis jeg ikke får tak i kunden?

Prøv å nå kunden minst tre ganger over to dager (f.eks. to anrop, én SMS). Hvis du fortsatt ikke får kontakt, gi beskjed til oss, så følger vi opp fra vår side.

Hva om kundens prosjekt er helt annerledes enn først beskrevet?

Gjennomfør befaringen som normalt. Noter alle avvik (i budsjett, omfang etc.) og informer oss i etterkant. Det viktigste er å gi kunden en god opplevelse.

Hvem er ansvarlig for oppfølging av tilbudet?

I utgangspunktet er det ditt ansvar som partner å følge opp tilbudet du har gitt. Dersom du ønsker at vi skal bistå, må dette avtales på forhånd for det gjeldende prosjektet.

Har du spørsmål underveis?

Du har én fast kontaktperson gjennom hele prosessen.

Aleksander Molina | Partneransvarlig [email protected] +47 98 63 32 20